Fujinon 18-55/2,8 – 4 vs 16-55/2,8

Written by nazirk

Dlho som rozmýšľal či napíšem tento článok. Som lenivý a nechcel som vyplašiť majiteľov objektívu Fujinon 18-55/2,8-4. Ale stále sú na fórach diskusie majiteľov Fuji, ktorý z týchto dvoch objektívov je lepší. Tak som prekonal lenivosť a spísal svoje skúsenosti s oboma objektívmi, ktoré mám v súčastnosti doma.

Približne pred dvoma rokmi si kamarát kúpil Fujifilm X-T20 a k tomu objektív 18-55/2,8-4. V mojom okolí to bol prakticky jediný majiteľ tohto fotoaparátu, ktorý sa mi veľmi páčil. Vlastnil som v tom čase Canon 5D Mark III a slušné objektívy. Ale bol tak ťažký a spolu objektívmi pri jeho nosení ma už začínala bolieť chrbtica. Okrem toho som mal (a stále mám) Sony RX 100 III. Keď som na konci roku hodnotil, v akom pomere som robil fotografie, tak to bolo 20-80 v prospech Sony. Tento kompakt som bral prakticky všade zo sebou,  aj na dovolenku (úplne v pohode som z fotografií urobil foto knihu s panorámou na dĺžku 54 cm). Canon som občas používal na ateliérovú fotografiu a na makro. Potreboval som niečo ľahšie, s výmennými objektívmi, čo by mi nerobilo problém pri nosení. K čomu mi je špičkový fotoaparát, ktorý mám doma na poličke! A mne sa ešte k tomu páčil retro dizajn Fuji. Tak som kamaráta požiadal, či by som si nemohol fotoaparát vyskúšať.

Stretli sme sa v meste a urobil som si pár testovacích fotografií. Doma som si všimol, že všetky fotografie sú akési mäkké. Akoby, nie úplne doostrené. Tak som sa s nim spojil, či si všimol tento problém. Neveril mi. Lebo fotí väčšinu krajinu. Potom mi však spätne volal, že to tak je. Po nejakom čase bol v Prolaike, kde si vyskúšal iný, totožný objektív.  Ten ostril perfektne. Problém nebol vo fotoaparáte ale v objektíve. Tak svoj objektív reklamoval.

Prikladám výrez z jednej fotografie, čo mi ostali z toho obdobia, aby bolo vidieť, daný problém. Pri ostrení na oko, fotografia nebola ostrá. Pri zväčšení 1:1. Neupravený raw.

Prešlo cca. pol roka ( X-T20 v sade s objektívom 18-55/2,8-4 bol na poradovník) pokiaľ mi prišiel fotoaparát aj s objektívom. Hneď som skontroloval či objektív korektne ostrí. Zdalo sa, že je všetko v poriadku. A menšie problémy s detailmi som pripisoval problémom so spracovaním RAWu od Fuji. Tak som si kúpil program Iridient. Bol som v pohode až do doby, keď som navštívil  iného kamaráta. Ten často fotografuje obrazy maliarom do katalógov. Používal Olympus OMD e-m5 I. Chcel si vyskúšať Fuji. Vraj uvažuje o zmene. A Fuji má APSC formát, mal by zobraziť viacej detailov. Tak sme za porovnateľných podmienok odfotografovali jeden obraz. So zábleskovými svetlami, zo stojanu. Keď sme dali fotografie na obrazovku, obaja sme boli veľmi prekvapení. Obrázok z Olympusu bol aj pri zväčšení na formát Fuji (má len 16 MPx) ostrejší a zobrazoval viac detailov na obraze. Tak som pre istotu odfotografoval obraz ešte raz objektívom 56/1,2, ktorý som si kúpil na portréty. Obraz z tohto objektívu už kvalitou predčil aj obraz Olympusu. Bol som rád, že problém nie je vo fotoaparáte.

Fotografiu z Olympusu nemám, ale z Fuji 18-55/2,8 -4 a 56/1,2 prikladám vo výrezoch 1.1. Je tam ešte aj obrázok upravený z Fuji 18-55/2,8 – 4. Musel som urobiť dosť zásadné úpravy aby sa obrázok dostal na nejakú slušnú úroveň. Nepomohol ani toľko ospevovaný Iridient, ani Photoshop. Najlepšie výsledky som dosiahol s ON1. 

Originál obraz

Chvíľu som to ešte s objektívom Fujinon 18-55/2,8 – 4 vydržal, ale keď už viete, že je niekde problém, tak si ho všímate. Veľký problém to bol napríklad pri fotografovaní ľudí v skupine, keď  boli malé tváre a neboli zreteľné detaily. Alebo obrázky s mnohými malými detailmi. Tak som sa rozhodol pre zmenu. Rozmýšľal som, či si mám kúpiť rovnaký objektív, nový ale vyrobený v Japonsku alebo už investujem a kúpim si 16-55/2,8. Síce väčší (to som hrozne nechcel) a bez stabilizátoru, ale v testoch hodnotený výborne.

Nakoniec som nechcel riskovať a kúpil som si Fujinon 16-55/2,8. Neľutujem. Trošku viac váhy a objemu je síce malý problém, ale !!! prakticky všetky  fotografie mám ostré (tam kde zaostrí ostriaci bod). Objektív je výrazne rýchlejší, hlavne v zhoršených podmienkach. Môj subjektívny dojem je, že aj farby ako keby podával lepšie. A zobrazuje dokonale všetky detaily.

Prikladám fotografie priamo z predajne, keď som si kupoval nový objektív. Samozrejme, že takýto test môže byť spochybnený, že neboli dodržané rovnaké podmienky a fotoaparáty neboli na stojane. Nikomu nenútim aby sa toho držal. Mne to proste tak vyšlo. A presvedčilo ma to ku kúpe nového objektívu. Výrez 1:1, Neupravený RAW. Na obrázkoch je viditeľná strata detailov objektívu 18-55/2,8 – 4 a mierna neostrosť.

Teraz,  keď mám oba objektívy doma, som mohol urobiť testovacie fotografie za rovnakých podmienok. Objektív Fujinon 18-55/2,8 – 4 ani pri clone nedosahuje ostrosť a detaily objektívu Fujinon 16-55/2,8  na clone 2,8.

Záver.

Ak si chce niekto predsa kúpiť objektív Fujinon 18-55/2,8 – 4, tak jedine v predajni a poriadne si ho vyskúšať.  Nekupovať cez internet, lebo si neviem predstaviť, ako ho budete na Slovensku reklamovať.  Ak však nepotrebujete k životu nutne stabilizátor a ste ochotní si za kvalitu priplatiť, tak si kúpte jednoznačne Fujinon 16-55/2,8. Predídete problémom a získate naozaj špičkový objektív s výbornými optickými vlastnosťami.

Aby to nevyzeralo tak, že hanobím objektívy Fuji, musím povedať, že mám okrem spomínaných objektívov,  ďalšie 4 objektívy Fujinon, ktoré sú špičkové a nedám na ich kvalitu dopustiť.

Doplnené 13.10.2018

Na diskusných fórach ale aj na facebooku ma presviedčali aby som objektív reklamoval. Neveril som v úspech, lebo v dávnej minulosti som ešte ako vlastník Canonu reklamoval ostrenie objektívu a povedali mi, že je to v rámci výrobnej tolerancie. Aj teraz som bol skeptický, ale zaniesol som ho do Fuji.

Ako som si myslel, Fuji neprekročilo svoj tieň. Po týždni som si prišiel pre objektív a odpoveď napísaná na výdajke obsahovala tento text.

Objektív testovaný, počas diagnostiky nevykazuje žiadne anomálie v ostrosti, všetko je v norme podľa špecifikácie výrobcu.

Tak, aby bolo jasno, ešte raz som otestoval zo stojana objektívy Fujinon 18-55/2,8-4 a Fujinon 16-55/2,8, a kto nevidí rozdiel, mal  by si dať predpísať okuliare.

Všetko fotografované zo stojanu, 100% výsek. Je to RAF otvorený v PS CC (ACR) bez úprav.  Lepšie si to pozriete v galérii, pri zväčšení na 100%.

Je tu ešte jedna možnosť. Rozdiel tam je, vzhľadom na to, že Fujinon 16-55/2,8 je cenovo aj kvalitatívne na vyššej úrovni. Ale potom sa neklamme, že sa s ním dá Fujinon 18-55/2,8-4 porovnávať. Podľa mňa je objektív Fujinon 18-55/2,8-4  dobrá alternatíva pre začiatočníkov. Poprípade cestovný ľahký objektív s ktorým sa dá , vzhľadom na stabilizáciu, robiť slušné video. Pre skúsenejších fotografov, alebo vážnejšie zákazky by som doporučil už investovať do síce ťažšieho a nestabilizovaného, ale rýchlejšieho a ostrejšieho Fujinon 16-55/2,8! Hlavne u fotografií s drobnými detailami sú výsledky výrazne lepšie.

Všetky fotografie som dal sem:

 

 

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *