Tipy na bokeh efekty

V tejto časti si ukážeme pár tipov ako rýchlo a efektívne môžeme urobiť pekný bokeh.

Hviezdicový bokeh

Je síce po Vianociach, ale k takémuto bokehu sa mi hodil vianočný motív.

Potrebujeme aranžérske potreby. V našom prípade vianočné svetlá, sklenené guličky, čiernu látku, nejaký „ústredný motív“ – anjela a práškový cukor. Použitá technika-  Canon 5D mark III s objektívom Canon EF 50/1,8STM, statív a svetlo. Stačí aj stolová lampa.

Zoberieme si čierny kartón. Vystrihneme si kruh  veľký ako predná časť objektívu. Do stredu si vystrihneme hviezdu. Môžeme však použiť motív podľa vlastného výberu (srdce, stromček, atď.). Na zadnú stranu som nalepil prúžky obojstrannej lepiacej pásky  v miestach predného závitu objektívu a  prilepil som kartón na kovovú obrúčku závitu. Tým som zabezpečil, že sa objektív mohol posúvať pri zaostrovaní.

Naaranžoval som scénu. Do čiernej látky som uložil sklenené guličky (látka slúži k tomu aby sa guličky nerozkotúľali). Medzi guličky som vložil postavičku anjela. Všetko som posypal práškovým cukrom. Scénu som nasvietil svetlom. Za scénu som rozložil vianočné svetlá. Za svetlá som dal čierny kartón, aby sa neobjavovali rušivé prvky.

Nastavenie fotoaparátu ISO 100, clona: 1,8, čas 1/50s.

Výslednú fotku som neupravoval, len zelené guličky som prefarbil na modré.

Tento postup môžeme použiť aj pri fotení portrétu v ateliéri.

Bokeh vytvorený alobalom

Starý fotoaparát som položil na lesklú plochu (čiernu lesklú tapetu). Veľký kus alobalu som dôkladne zmačkal, roztiahol a umiestnil za  fotoaparát. Jedným svetlom som z ľavého boku nasvietil alobal (môže sa použiť aj blesk). Druhým svetlom, sprava, som nasvietil fotoaparát.

Použitá technika: 2 trvalé svetlá, fotoaparát Canon 5D mark III objektívom Canon EF 50/1,8STM, statív. Nastavenie fotoaparátu ISO: 100, čas: 1/320s, clona: 1,8

Bokeh vytvorený  celofánom

Rovnaký postup ako pri predchádzajúcom návode, len do pozadia dáme pokrčený celofán.  Výhodou celofánu je, že pokiaľ chceme farebné pozadie, nemusíme používať farebné svetlá,  stačí za celofán vložiť farebný papier. Fotka ktorú som použil je staršia, fotografovaná ako Vianočný pozdrav. Ako motív snehu som požil bielu saténovú látku.

Bokeh – keď nemáme čas.

Tento spôsob nám veľmi zrýchli prácu ak potrebujeme urobiť fotku s bokehom a nemáme čas ani technické prostriedky. Nájdeme si na intenete nejaký pekný obrázok s bokehom. Pred obrazovku monitora si pripravíme jednoduchú scénu – fotoaparát na lesklej ploche. Nasvietime fotoaparát jedným svetlom a fotíme. Vzhľadom na obrovské množstvo obrázkov na nete, poskytuje táto metóda široké možnosti.

Použitá technika: 2 trvalé svetlá, fotoaparát Canon 5D mark III objektívom Canon EF24-70mm f/2.8L II USM, statív. Nastavenie fotoaparátu IDSO: 100, čas: 1/30s, clona: 2,8.